-

January 12, 2010

Penggunaan Songket Melayu Dicanangkan Pemko Pekanbaru

songket melayu riau
SONGKET MELAYU ( a malay traditional song)
"Kain songket pakaian anak Melayu
Tapi sayang tak boleh pakai selalu
Kainlah songket tenunan melayu
Mula asalnya dari terengganu
Hey Nona yang manis
Hey Abang yang lawa
Pakai kain songket
Pakaian Budaya"


PEKANBARU - Songket Melayu harus segera dilestariakn. Terutama di Negeri Melayu Riau, maka untuk melestarikan hasil kreasi budaya Melayu, Pemko Pekanbaru berencana akan mencanangkan seragam songket Melayu di hari kerja di lingkungannya. Penggunaan seragam khas Melayu ini direncanakan diterapkan setiap hari Kamis.

Walikota Pekanbaru Herman Abdullah dalam keterangannya pada media masa di Pekanbaru mengatakan pemakaian songket Melayu ini sifatnya wajib dan boleh dipakai dalam bentuk apa saja, bisa baju dan rok untuk wanita. "Yang penting ada corak songketnya," ungkap dia.

Gerakan penggunaan songket Melayu ini, menurut Herman bertujuan untuk menumbuhkan rasa kecintaan masyarakat kepada budaya Melayu. "Kalau bukan kita yang memulai untuk menumbuhkan rasa cinta itu, siapa lagi," tambah Herman lagi.

Selain menumbuhan kecintaan kepada budaya Melayu, juga berujuan untuk meningkatkan penghasilan para pengrajin songket yang ada di Pekanbaru. Keberadaan pengrajin songket Melayu itu selama ini sangat berarti dalam mempertahankan budaya Melayu.

Beberapa PNS di Pemko Pekanbaru menyambut baik kebijakan walikota mewajibkan seragam song ket Melayu pada setiap hari Kamis ini. Menurut dia, meskipun harganya cukup mahal, tapi songket Melayu sangat indah jika dipakai.

Informasi PON Riau 2012, Wisata, Seni dan Budaya, Kuantan Singingi, Pekanbaru dan Riau umumnya melalui sudut pandang seorang Blogger yang berasal dari Sungai Kuantan


Baca Juga Artikel Pekanbaru Riau Dibawah ini:

Dengan memasukan alamat email dibawah ini, berarti anda akan dapat kiriman artikel terbaru dari www.sungaikuantan.com di inbox anda:

Comments :

9 komentar to “Penggunaan Songket Melayu Dicanangkan Pemko Pekanbaru”

Sepakat!!!

Sanggar Seni Seraja Kuantan di "Kuantan Singingi" said...
on 

tidak sepakat dengan lagu "songket melayu"nya ("Mula asalnya dari terengganu") ?????

Ison Idris said...
on 

@PakNgah: jadi dari mane Songket Melayu tu pak ngah??

Admin said...
on 

Sulit dicari asal-usul kapan kain songket pertama kali dibuat, untuk apa, dan di mana. Bisa jadi kain ini dibuat pertama kali di kerajaan Sriwijaya, mengingat bahwa kerajaan ini merupakan pintu masuk budaya yang beragam dan perdagangan dari berbagai negara. Namun, kalau dilihat lebih seksama dari motif yang ada, unsur-unsur yang mendominasi dalam kain tenun songket adalah unsur budaya China dan India.

Ison Idris said...
on 

@PkNgH: Oooo.. macam tu pak Ngah, yg diate tu cuma sair lagu.... komplen ke tukang buek lagu tu aja deh.. :D

Admin said...
on 

Tidak salah juga, bagi Malaysia, Terengganu mungkin memang asalnya songket. Tapi orang Terengganu sendiri percaya bahwa teknik songket didapatkannya dari tempat lain.

:...Terengganu weavers believe that Indian traders brought songket weaving to Palembang and Jambi where it probably originated during the time of Srivijaya" (http://www.journeymalaysia.com/MCUL_songket.htm)...

Ison Idris said...
on 

@PakNgah: betul..betul... thsnks pak Ngah.. :D
sangat bermanfaat masukan-masukan dri Pak Ngah.. :D

Admin said...
on 

kain songket lawa...

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...
on 

suke kain sgket tp mhl sgt nk beli yg original...

p/s: follow u back :)

Anonymous said...
on 

Bagaimana Pendapat Anda?

KOMENTAR Sobat Adalah Nyawa Blog All About Pekanbaru Riau ini, Tentunya Blog Sobat Juga, Jadi Kita Sesama Blogger Mari Saling Menghidupi... Hehehe....

Bagi yang BELUM PUNYA BLOG bisa pakai 'Comment As: name/URL. masukkan nama dan FS, FaceBook, Multiplay atau lainnya (contoh: http://facebook.com/nanlimo)

 

SungaiKuantan.Com Site Info


TopOfBlogs